Reisverzekering - Als er iets gebeurt

Ondanks de goede voorbereidingen kan er van alles mis gaan tijdens de vakantie. Het is daarom erg belangrijk dat je weet wat je moet doen wanneer er iets gebeurt.

Neem contact op met de alarmcentrale!
Bij noodgevallen tijdens de vakantie (zoals een ziekenhuisopname, auto-ongeval of sterfgeval in de familie) is het verstandig zo snel mogelijk contact op te nemen met de alarmcentrale. De alarmcentrale is er echter niet alleen voor noodgevallen. Ook wanneer je tijdens de reis hulp nodig hebt (bijvoorbeeld voor het vinden van een betrouwbare arts) of wanneer je vragen hebt, kun je altijd terecht bij de alarmcentrale.

Maak zo snel mogelijk melding
Een verzekeraar stelt vaak eisen. Zo willen ze dat er ter plaatse melding wordt gemaakt van de schade. In geval van diefstal moet er ter plaatse aangifte gedaan worden bij de politie. Wacht daarom niet tot je thuis bent met het maken van de schademelding. Bel de Alarmcentrale bij twijfel of bij vragen. 

Wees voorzichtig
Het is een open deur, maar verzekeraars gaan er vanuit dat je voorzichtig bent met je spullen. Laat daarom je dure camera of portemonnee nooit achter in de auto. Houdt kostbare spullen het liefst bij je of zorg dat ze bijvoorbeeld in een kluis op de hotelkamer liggen. Wanneer de verzekeraar meent dat je onvoorzichtig bent geweest, kan de verzekeraar de dekking beperken. Bovendien zijn de vergoedingen van gestolen of verloren spullen of contant geld bij de meeste verzekeraars gemaximeerd. Neem daarom zeker niet onnodig veel kostbare spullen of contact geld mee.